vrijdag 19 oktober 2018

Dag 23 Karakterkop

Van landschap naar karakterkop


Dinsdagnamiddag was een heerlijke dag. Niet nazomers, maar zelfs zomers.
Ik had mijn tafeltje in de tuin geïnstalleerd.
Ik vind het zalig om in de zon te schilderen, ook al gaat felle zon niet zo goed samen met aquarel wegens het te snel opdrogen van het water.
Maar goed.
Ik kon het niet laten.

Ik begon, met een beperkt kleurenpalet, aan iets dat een landschap kon zijn.
Misschien enkele bergen, met een luchtpartij erachter...
Ik vond het wel leuk, maar er zat meer in.

Landschap


Wanneer je je hoofd even naar links draait, dan zie je het zelf ook wel.

Ik zag weer een kop.
Een gefronst voorhoofd, een neus en een bedenkelijke pruillip.

Ik draaide mijn blad een kwartslag,
en zo groeide de karakterkop uit tot wie hij moest worden.

Een streng heerschap, maar zo, links onder zijn oog, is dat geen traan die hij wegpinkt?





Soms zijn de dingen toch echt niet wat ze op het eerste zicht lijken.
En soms staan we bij een eerste aanblik algauw met een oordeel klaar...

Iedereen heeft zijn verhaal.
Ook de kregelige karakterkoppen.

💚



Een toemaatje als herinnering aan de nazomer


2 opmerkingen:

  1. Waar zou die man in de berg toch over tobben? Of is het een bergman? Ik hou wel van zijn markante kop of zoals je zegt 'karakterkop'. Mooi om te zien hoe hij ontstaan is, vanuit dat schijnbaar landschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, ik heb geen idee waarover die man zit te tobben... Misschien is dat wie hij is en doet hij dat gewoon altijd...

    BeantwoordenVerwijderen

Redding nabij

Onbeholpen Chanelleke was alweer de reddende engel. Met haar aanhoudende geblaf trok ze mijn aandacht. Ik vond een vogeltje. Ik w...