donderdag 31 januari 2019

Dag 127 Rode draden


Krampjes



Naast de bagage die ik zelf meesleur
Door wat me allemaal is overkomen,
Door wat ik heb meegemaakt en ervaren,
is er nog wel iets.
Ik durf nogal eens krampachtig vasthouden aan de rode draden uit andermans verhalen.
Misschien ben ik bang mezelf te verliezen wanneer ik die koorden zou loslaten, alhoewel ze me vaak alleen maar blokkeren.
Ben ik niet oud en wijs genoeg geworden om te weten wat belangrijk is en wat niet?
Zou het niet van meer wijsheid en maturiteit getuigen door selectiever te zijn in wat ik nog bijhoud en wat ik moet laten gaan.
Het vasthouden, zo verkrampt, zorgt voor pijn in mijn armen en in mijn handen, 
die tot vuisten geknepen zijn.
Dit is niet goed.
Ik ga een lijstje maken. 
Niet hier hoor.
Neen, alleen voor mezelf.
Kijken wat weg mag of dringend weg moet.
Een grote kuis in de rode draden.
Ik vind het, al zeg ik het zelf, een heel goed idee…
En dan het blad in stukjes scheuren, 
propjes maken en een loslatingsritueel ervoor verzinnen.
Ja, zo gaat het gebeuren.
Vandaag nog.
Het heeft lang genoeg geduurd.
Ik wil mijn handen vrij hebben om meer dingen te creëren…
Zolang dat gaat.
Dit is het begin,
van een vervolg…
Succes met de grote schoonmaak…

💙

4 opmerkingen:

  1. Goeie morgen,
    Men zegt wel eens: "een rode draad in zijn leven"...een positieve rode draad zal en kan ons leven niet blokkeren want die draad kan een 'houvast' zijn. Als ik één of meerdere 'rode draden' , - die intussen al oud en loodzwaar geworden zijn - en ik ze als een blokkade aan mijn benen voel...neem ik het recht om voor mezelf te kiezen en alle oude onbruikbare patronen achter mij te laten, op die manier kan ik het geheel dienen voor diegenen die dat willen. Gooi maar alles wat vreemd, onbruikbaar en als ballast aanvoelt de vuilbak binnen...'opgeruimd staat netjes'. Mijn hart werd ineens veel ruimer, plaats voor nieuwe ankers misschien, bruikbaar voor mijn vrije zoektocht doorheen het leven. Ieder mens heeft het recht om zijn eigen rode draad te zijn, verbonden met eventueel de rode draden die van hem een groter en schoner mens kunnen maken, los van alle vroegere rode bekrompenheid.
    Ik ben aan het verhuizen,(misschien kan je dit voelen, ik ga er nogal met de ruwe borstel door he...), alles wat niet meer mee mag is naar het containerpark...het is misschien een crue vergelijking...en toch...
    Alvast veel succes met de schoonmaak, en zeker met een ruimer leven voor jezelf, je verdient het!
    Dank zij jou heb ik voor mezelf een moment van bezinning gehad. Mercikes en het ga je goed. Phil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voel jij ook al die lentekriebels ? de zin om de borstel er eens goed door te jagen? Al het onnodige buiten! en niet stiekem onder de mat hé . ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Redding nabij

Onbeholpen Chanelleke was alweer de reddende engel. Met haar aanhoudende geblaf trok ze mijn aandacht. Ik vond een vogeltje. Ik w...