dinsdag 9 juli 2019

Dag 198 Abo-brut-art

Outsiderkunst ?



Ik heb een keuze gemaakt.
Ik had een hele hoop achtergronden in monoprint gecreëerd.
Het is hoogtijd dat ik daar iets mee doe, dacht ik…
Net op tijd om mijn innerlijke criticus uit de gordijnen te houden.
Ik neem zo’n blad met kleur en vreemde motieven, en vraag dan wat het van me wil.
Het antwoord kwam niet zo direct.
Maar mijn buikgevoel zei: iets tussen Aboriginal art en art brut, of outsider kunst…
Ik mag me dan al dikwijls een buitenstaander gevoeld hebben, dat betekent niet dat ik outsider kunst kan produceren…
En toch was dat de opdracht, of de insteek.
Er verscheen een mannenhoofd dat me dan ook nog eens deed denken aan een beschilderde man uit een of andere Afrikaanse stam.
Ik kan dan alleen maar volgen.
In de richting gaan waarnaar ik gestuurd word.
Hoe vreemd het ook aanvoelt, ik vind het wel plezant om te doen.
Die man kijkt me wel raar aan.
Ik ben er nog niet.
Ik begrijp zijn boodschap aan mij niet.
Hij wil me iets vertellen… zoveel is zeker.
Als hij een Aboriginal is of een Afrikaans stamhoofd, versta ik zijn taal niet.
Maar ik ben er van overtuigd dat we een manier vinden om te kunnen communiceren.
Die is altijd wel te vinden, ondanks de verschillen.
Ik ga aan de slag.
Gaandeweg vinden we een gemeenschappelijke taal.
Er is altijd een manier om iets uit te leggen.
Ik mag gewoon niet opgeven.
Niet nu.
Niet nu het net interessant aan het worden is.
Veel plezier vandaag...

💜

4 opmerkingen:

  1. Dag Claudine, wat is art brut en outsiderkunst.
    Je schilderij van het vermoedelijk stamhoofd is heel mooi. Bij de eerste aanblik, was het even schrikken. Angst bekroop me toen ik die man zag. Na tijdje, werd ik rustiger.
    Warme knuffel, neste

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Term die wordt gebruikt voor de creatieve uitingen die tot stand komen buiten de gangbare kunstwereld. Deze kunst, gemaakt door onder anderen onaangepasten, geesteszieken, naïeven en kinderen kan van een buitengewone uitdrukkingskracht zijn en werd een bron van inspiratie voor veel kunstenaars in de twintigste eeuw.
      Dat is een korte omschrijving van outsiderkunst of art brut.
      Die man, daar hoef je niet bang voor te zijn hoor... hij kijkt zelf een beetje verschrikt, maar is heel vriendelijk...
      fijne dag, Neste ❤️

      Verwijderen
  2. Goeie morgen Claudine. Het was me de laatste tijd, -tot mijn grote vreugde- al opgevallen dat jouw hoofd tot barstens toe vol zit met ideeën, die je met je lezers op een hele speciale manier wil delen. Je blog is meestal mijn dessertje bij mijn ontbijt (de ene keer al wat later dan de andere keer...). Ik heb het nooit gehad voor Afrikaanse 'kunsten' of hoe het ook mag noemen (?), maar het is je toch weer gelukt om jouw innerlijke criticus de laan uit te sturen en hem te zenden naar een tot nu onbekende bestemming, een lang geleden beschilderd blad, DIE kunst vraagt altijd naar meer en geniet mijn volle aandacht...Proficiat Claudine om op jouw kunstige manier je lezers iedere dag een speciaal traktement te geven. Dikke merci. (Hoe is het met Oscar? en Chanelleken?) Afrikaanse groeten Phil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn schattekes zijn efkes mee met de dierenarts... voor hun groot onderhoud... alles dus heel rustig...

      Verwijderen

Redding nabij

Onbeholpen Chanelleke was alweer de reddende engel. Met haar aanhoudende geblaf trok ze mijn aandacht. Ik vond een vogeltje. Ik w...