donderdag 18 juli 2019

Dag 207 Rode neus

Oordeel


De tijden zijn veranderd.
Dat is een zin vol dualiteiten en dubbele bodems.
Soms leek alles vroeger beter. Maar andere dingen krijgen tegenwoordig een andere benadering.
Vroeger had je gekken. Gestoorden, die ergens diep werden weggestopt in een of ander gesticht, in gekkenhuizen of zothuizen.
Ik werd vaak op de vingers getikt door tante nonneke, die bij de ‘zotten’ woonde… die mensen zijn niet gek, ze zijn ziek, zei ze…
En dat is lang geleden, dat is van voor de tijd van de ‘rodeneuzendagen’… zoals we die nu stilaan beginnen kennen.
Al goed dat die er zijn, vind ik.
Als maatschappij een beetje oog hebben voor die dingen, en wat extra zorgen voor wie het moeilijk heeft. Vermaatschappelijking van de zorg, weet je wel.
In onze gekke, snelle wereld, loopt het af en toe wel eens fout.
Da’s spijtig, maar het is een realiteit.
Iemand die het lastig heeft om mee te kunnen in onze haastige ( en oppervlakkige ) maatschappij kan daar behoorlijk mee worstelen.
Men noemt het ‘psychisch kwetsbaar’ zijn.
Dat klinkt al beter dan gek.
Ik ben het zelf ook wel hoor, psychisch kwetsbaar… en wellicht ook een beetje ‘hoog sensitief’… dat is niet altijd eenvoudig om mee om te gaan…
Met het oplopen van de jaren leert een mens daar wel mee leven natuurlijk… het is voortdurend proberen eigen grenzen te respecteren en te bewaken…
Sommigen vinden dit misschien een modeverschijnsel of zo…
Maar moest iedereen die psychisch kwetsbaar is met een rode neus rondlopen, dan zouden we daar wel eens behoorlijk kunnen van verschieten…
Zo’n rode neus, die houdt men liefst voor zichzelf. In de hoop dat niemand die opmerkt…
Iedereen kan iets meemaken waardoor hij kwetsbaar wordt…
Het leven kan je soms van uit een heel onverwachte hoek bij de keel grijpen.
Je weet nooit wat het voor je in petto heeft.
Gelukkig zijn er mensen die heel zorgzaam zijn.
Die de tijd nemen om heel even echt te vragen ‘hoe is het’… en ook wachten op een realistisch antwoord…
Tijd om te luisteren…
Mensen die dat doen zijn kostbaar.
Dankjewel voor je tijd.
Om te luisteren, en om af en toe tussen de lijntjes te lezen…

Dikke merci en dikke knuffel…

💛

4 opmerkingen:

  1. Goeie morgen Claudine,
    Ne zwaren boterham om te verteren é. Zowel voor de psychisch kwetsbare mens als voor de zorgdragende mens...samen ons best proberen doen...niemand is perfect.
    Ik hoop dat alles goed gaat met jou? Ik wens je zeker het allerbeste.
    Knuffel Phil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's zeker, zorg dragen voor mekaar, dan komen we al een heel eind... x

      Verwijderen
  2. Dag Claudine, we zijn (ik ook!!) heel kwetsbaar. Ons voelend zijn en de boze wereld die ons veel pijn deed en doet...al die littekens...deze zijn hier verantwoordelijk voor
    Even slikken en weer doorgaan, dat lukt soms niet meer. Jij helpt me zo oprecht door je meevoelen en je warmte.ben je heel dankbaar! Knuffel, Neste

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Neste... alle beetjes helpen hé. Dikke knuffel ❤️

      Verwijderen

Redding nabij

Onbeholpen Chanelleke was alweer de reddende engel. Met haar aanhoudende geblaf trok ze mijn aandacht. Ik vond een vogeltje. Ik w...