zaterdag 29 juni 2019

Dag 192 Stinkertje

Simpel



Als ik zo met mijn camera mijn tuin in trek, val ik van de ene verbazing in de andere.
Ik kom dan ook amper vooruit… omdat ik overal heel mooie dingen opmerk in mijn creatief paradijsje.
Mijn gemoed loopt vol verwondering, mijn mond valt gewoon open, bij de schoonheid die er te vinden is…
Dat resulteert natuurlijk in ettelijke foto’s, waar ik ook nog eens moeilijk kan van scheiden… Dat wil zeggen dat mijn computer die maar allemaal netjes moet opslaan en bijhouden… Ooit raken ze wel eens mooi geordend… al is dat een beetje ijdele hoop.
Ik heb afrikaantjes gezaaid… lage, geeltjes, dacht ik.
En sterafrikaantjes, kleinere bloemetjes, die heel goed zouden bestand zijn tegen de hittegolven die we zouden en zullen krijgen…
Stinkertjes… Ik dacht, die houden door hun geur, vast ook wel beestjes weg van de andere plantjes…
Maar de eerste reeks stinkertjes die ik had uitgeplant waren de volgende ochtend helemaal opgegeten door de slakken. Niet kaalgevreten… er stond niks meer.
Heb ik dan maar potjes bier ingegraven in de aarde, om de slakken te vangen, tijdens hun zoektocht naar fris groen…  Zie ik in de vroege morgen Nelleke het bier oplikken uit mijn slakkenvalletjes… Nee, echt, Nelleke, dat is niet de bedoeling… Het bier weer weg. En Nelleke lag vreedzaam met haar kop op haar pootjes, stillekes op de tafel, de tuin te overschouwen… ze was misschien een beetje zattekes… wie weet…
Maar dus, ik heb volgehouden met de afrikaantjes. Ik heb er weer uitgeplant, van hetzelfde zaaisel.
En het is gelukt om ze gaande te houden…
Het zijn niet enkel lage, gele… Ze komen in alle variaties en combinaties van geel, rood, oranje… en als ik zo bijna op mijn buik ga liggen om ze van heel dichtbij te bekijken, zie ik hoe dit bloemetje in al zijn eenvoud heel mooi is. Prachtig gewoon.
En dat voor een zakje zaad van 0,75 €. Ja, gek hé… voor iedereen een haalbare kaart toch?
Stinkertjes zijn niet gemeen, en alleen voor boeren of arme mensen…
Ik voel me alweer eens de koning te rijk met die kleurtjes in mijn tuin.
Mijn batterij laadt zich weer op als ik in de prachtige natuur vertoef.
Gelukkig zijn met een stinkerke…
Waaw…

Ik wens je een fijne dag.
En een opmerkzaam hart.
Dikke knuffel

💛

3 opmerkingen:

  1. Dag Claudine. Zo'n geluk is tijdloos en met niks te vergelijken...Jouw waardering, verwondering en bescherming voor de kleine dingen der natuur laten een glimlach verschijnen op mijn gezicht. Nelleken is precies ook een 'genieter', met deze hitte kan een fris pint smaken, ze mag natuurlijk niet overdrijven. Op jullie gezondheid, 'schol'! Bedankt voor het leesgenot en het delen van je geluk. Wij supporteren! Leuk weekend. Phil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veeeel oranje hebben we nodig! Je foto helpt me de kleur goed te visualiseren.
    Je creatief paradijsje is een wondere wereld. Echt mooi!
    Super hoe je opmerkzaam bent en dankbaar. Ik ben begonnen met elke dag de op te lijsten wat mn dankbaarheid verdient! Leuk hoor. Een fijne zomerdag met veel oranjewarmte! Chanelleke weet wat lekker is he. Misschien brengt ze Oscar op ideeen.... warme knuffel, Neste

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Redding nabij

Onbeholpen Chanelleke was alweer de reddende engel. Met haar aanhoudende geblaf trok ze mijn aandacht. Ik vond een vogeltje. Ik w...