woensdag 9 januari 2019

Dag 105 Voorspelbaar

Kreukelingen



Als ik nu eens een glazen bol had,
zou ik dan weten wat komen gaat.
Zou ik dan de toekomst kennen.
Hoe ver vooruit dan wel?
Zou ik me anders gedragen,
anders handelen,
wanneer ik het zou weten?
Het is natuurlijk een intrigerend iets, zo'n bol.
Het schept verwachtingen.
Hoe dan ook.
Ik zou het leven en de dagen kunnen kneden,
naar wat komt.
Ik zou me misschien in allerlei bochten wringen,
om te veranderen wat zich aandient.
Ik zou berusten.
Of negeren wat hij me voorspelde.
Ik zou leven en me voortdurend afvragen
of het wel klopt zo,
met wat die glazen bol vertelde...
Wellicht is het beter dat ik niet weet.
Dat ik niets weet.

Denk ik toch...
Het glas is mysterieus en fascinerend.
In iedere breuklijn zit iets verscholen.
Een glazen bol is een verhalenverteller.
Daar geloof ik rotsvast in.

💚

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Redding nabij

Onbeholpen Chanelleke was alweer de reddende engel. Met haar aanhoudende geblaf trok ze mijn aandacht. Ik vond een vogeltje. Ik w...